Çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişimi çevrenin uyarıcı niteliği ile sıkı ilişki içindedir. Aile ortamında annesiyle ve ailesindeki diğer bireylerle sıkı duygusal sosyal etkileşim içinde bulunan çocuk,belli bir zaman sonra yaşıtlarıyla bir araya gelme oyun grubuna katılma ihtiyacı duyar .Giderek artan bir sosyalleşme eğilimi ve oyuncaktan çok arkadaş ve grup etkinliklerine yöneliş gözlemlenir.
Grup eğitimi ailenin sunduğu sınırlı olanakları zenginleştiren, çocuklara gerek fizik, gerekse zihinsel ve sosyal gelişimleri açısından daha yeterli bir ortam sunan eğitsel ve sosyal bir etkinliktir. Öğrencilere yaşamları boyunca gerekli olan öz bakım becerilerini, birtakım sosyal becerileri kazandıran ve öğreten bu etkinlik, çocuklarda uygun davranışlar geliştirme açısından da büyük önem taşır.
Grup eğitiminin sosyal, zihinsel ve dil gelişimi alanlarında olumlu etkilerinin olduğu da yapılan çalışmalarla kendini göstermektedir.
Grup Eğitiminin Sosyal Gelişim Üzerindeki Etkileri:
Grup eğitimi esnasında çocuğun olumlu davranışları geliştirilir, yenileri kazandırılır, bazı olumsuz tavır ve davranışları ise çeşitli eğitsel yöntemlerle söndürülmeye çalışılır.
Grup eğitiminin; çocuğun özgüvenini ve merak duygusunu artıran, çevreye daha dönük olmasını sağlayan, bağımsızlık duygusunu ve liderlik fikrini geliştirici olması gibi faydaları vardır. Bu bağlamda sosyal ilişkileri olumlu gelişen çocuklarda paylaşma ve birlikte çalışma eğilimi gözlemlenir. Kendisinden büyük veya küçük olan bireylerle olumlu ilişkiler kurar. Diğer yaşıtlarına göre iyi alışkanlıklar ve davranışlar kazanır. Hırçın davranışlarında azalma veya yok olma gözlemlenir.
Grup eğitimi etkinlikleri, çocuğun kendine yetmesini ve yönetmesini sağlayacak yaşantılarla zenginleştirilmelidir. Saygılı bir yaklaşım içinde, çocuğun, bireysel ihtiyaçlarını kendi kendine karşılamasına olanak tanınmalı; ona, grup içi etkinlik ve oyunlarda, seçme, katılma istekleri doğrultusunda hareket etme özgürlüğü verilmelidir. Çocuk yardım istemedikçe, ona yardım etmekte acele edilmemeli, her yardım isteğinde, öğretmen yardımda bulunmamalı ve sonuçlarını gözlemlemelidir. Çocuk içinde bulunduğu toplum yaşamının kurallarını çerçevesinde, başkalarının özgürlüğünü zedelemeden, bağımsız yaşamayı, arkadaş grupları içinde kolaylıkla öğrenir. Bağımsızlık çabalarında çocuklar için sevgi önemlidir, güven verir. Ancak bu sevgi, abartılarak çocukları olumsuz davranışlara yöneltmemelidir.
Günlük yaşam içinde, çevreye uyumu kolaylaştırıcı temel alışkanlıklar, grup eğitimi etkinliklerinde pekiştirilmelidir .Kendini ve çevresini temiz tutma; bu konuda başkalarıyla yardımlaşma; hastalıklardan korunma; oyun araçlarını ve el becerileriyle ilgili malzemeleri kullandıktan sonra yerine koyma; günlük programa uyma vb. alışkanlıklar, öğretmenin ödüllendirme-pekiştirme mekanizmasını yerinde kullanımıyla oluşturulur. Oluşturulmuş bu davranışlar evde birlikte yaşadığı bireylerle işbirliği çerçevesinde süsrdürülmeli.
Grup Eğitiminin Dil Gelişimi Üzerindeki Etkileri:
Grup eğitimi etkinlikleri içinde konuşmayı uyarıcı rol oynayanlar; açık hava oyunları, çeşitli resimlerin anlatılması, okunan hikaye ve masallar hakkında sorular sorulması gibi etkinliklerdir. Evcilik oyunu, müzik köşesi, bloklar, renkli kalem ve oyun hamuru ile yapılan çalışmalar, resim yapma, makasla kesme gibi etkinlikler de dil gelişimini etkileyen faaliyetlerdir.
Düzenlenen öğretim yaşantıları, çocuğun kullandığı ve anladığı kelime hazinesini zenginleştirici olmalıdır. Dilini doğru kullanma işleminde, doğrulama-pekiştirme yöntemi kullanılmalı, çocuğa sık konuşma, düşüncelerini açıklama olanakları sağlanmalıdır. Öğretmen konuşmasında, kelimeleri doğru ve tam olarak kullanmalı; çocuğun dil gelişiminde iyi örneklerle karşılaşmasının önemini bilinçli olarak yerine getirmeli.
Grup Eğitiminin Zihinsel Gelişim Üzerindeki Etkileri:
Çocuğun zihin gelişimi ister evde, ister okulda olsun; onun çevresinin uyarıcı zenginliği ölçüsünde gerçekleşecektir. Grup eğitiminin, özellikle, çevresinde fazla uyarıcı zenginliği bulunmayan çocukların zihinsel gelişimleri üzerinde olumlu etkileri vardır.Sınıf ortamı,aile ortamından daha uyarıcı, çocukların ilgi ve öğrenme güdülerini daha koruyucu olduğu,sağlıklı ve dengeli bir yaşam düzeyini sağladığı ölçüde çocukların zihinsel gelişimlerini olumlu yönde etkileyecektir.
Grup eğitiminin yapıldığı sınıfın fiziki özellikleri, grup eğitimi esnasında yapılan etkinlikler ve öğretmenin tutumu da grup eğitiminin verimini etkileyecek unsurlardır. Grup eğitimi yapılan bir sınıfın eğitim yapılan grubun özelliklerine uygun olmalı, ısı ve ışık yeterli düzeyde olmalıdır. Grubun öğretmeni ise yeterli bilgi ve donanıma sahip olmalı, çocuklarına gerekli ilgi, sevgi, hoşgörü ve sabrı gösterebilmelidir.
Gün boyu birbirini izleyen olaylar dizisi ve etkinliklerde,çocuğun soru sorma, bilgileri toplama,tartışma, organize etme ve genelleme becerilerini pekiştirici bir tutum içinde hareket edilmelidir.Çocuğun, gelecekteki akademik başarısının sağlam temelleri, ancak, bu tür yaşantılarla atılabilir.
Programlarda, nesnel dünyanın sınıflandırmasını kolaylaştırıcı; renk, sayı, az-çok, küçük-büyük, uzak-yakın, uzun-kısa vb. kavramların temelini oluşturucu etkinliklere, uygun araçlar geliştirilerek, yer verilmelidir.Duyuların etkin kullanımı, dikkat süresinin uzatılması ve doğru algılama üzerinde önemle durulmalıdır.Etkinliklerde, gözden kaçan, fakat sonucu etkileyici ipuçlarına dikkat çekilerek, akıl yürütme işleminde gerekli rehberlik yapılmalıdır.Bu rehberlik, sonucun ya da çözümün, çocuk tarafından keşfedilmesini sağlayacak bir duyarlılıkla yönetilmelidir.
Grup Eğitiminde En Fazla Öğrenci Sayısı
Grup eğitimi 4 ile 10 çocuğun katılımı ile yapılan eğitimdir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından her öğrenci için uygun görülmüş olan Özel Eğitim Programı kapsamında grup eğitiminde yer alması uygun görülen en fazla öğrenci sayısı da belirlenmiştir.
Özel Eğitim Rehabilitasyon uygulamaları Program Koordinatörlüğü tarafından onaylanmış olan grup eğitim programı, uzman meslek elemanı tarafından uygulanır. Grup programları ve programlara öğrenci dağılımı, çocukların gelişim ihtiyaçları, eğitimsel performans ve düzeyleri ile her bir öğrencinin grup dinamiğinden yararlanabilmesi dikkate alınarak hazırlanır.
Tüm grupların birbirleriyle benzeşen yanları olduğu gibi, ayrılan yanları da vardır. Bazı gruplar, amaç, içerik ve öğrenme stratejileri ile öğrenci düzeyleri açısından kendi içerisinde basamaklandırılarak seviyelere ayrılmıştır;
Merkezimizde grup eğitimi programına alınacak öğrenciler yaşlarına, gelişimsel ihtiyaçlarına ve eğitimsel düzeylerine göre belirlenir. Grup eğitiminde grubun adı ve amaçlarına yönelik uygulamalar asıl olup, gruptaki her bir öğrencinin gruptan ne kazanacağı ve gruba ne kazandıracağı öngörülerek program oluşturulur. Grup eğitiminin programında gruba yönelik hedefler ve bireye yönelik hedefler ayrı ayrı belirlenir. Grup eğitiminin hedef davranışları, her bir çocuk için tek tek değerlendirilir.
Bazı öğrenciler kendi grubunun dışında belirlenmiş bir amaç için veya bir problemin çözümü için düzeyinin altında ve üstünde grup eğitim programlarına geçici olarak alınabilirler. Yine bazı çocuklar için ilişki, paylaşma, kendini kontrol etme, uyum ve davranış problemlerini kontrol etme amaçlı grup eğitimi, drama veya terapi tekniklerinin kullanıldığı programlar oluşturulur.
Grup Eğitiminin Öğrenciye Kazadırdığı Beceriler:
Kendini daha rahat ifade edebilmesi
Özgüvenin gelişmesi
Rol alma, taklitle öğrenme, oyunla etkin öğrenme
Yaratıcılığının ve hayal gücünün gelişmesi
Başkalarıyla sağlıklı iletişim kurabilmesi
Dil ve konuşma becerilerinin gelişmesi
Beden dilini daha iyi kullanması
Motor ve özbakım becerilerinin gelişmesi
Bilişsel becerilerinin gelişmesi
Empati becerilerinin gelişmesi
Toplumsal uyum ve kurallara uyma, anlama
Disiplin
Kontrol duygusunun gelişmesi
Dikkat süresinin uzatılması
Paylaşma, işbirliği, yardımlaşma becerilerinin gelişmesi
Sorumluluk alma becerilerinin gelişmesi
Sıra alma ve bekleme becerilerinin gelişmesi
Problem çözme becerilerinin gelişmesi
Karar verme becerilerinin gelişmesi
Dinleme becerilerinin gelişmesi